Cyberchrist schreef:
Daar is niets moedigs aan. Het is egoïstisch en laf. De makkelijke manier uit het leven kiezen in plaats van er iets van te maken.
ja dit is makkelijk voor jou om te zeggen.. terwijl je denk ik niemand hebt gekend die zo iets heeft gedaan of wel ? zowel dan heb je denk ik ook niet je best gedaan om iemand te begrijpen die hier voor kiest.
ik ben geen voorstander, maar heb wel gevallen in me leven gezien waarvan ik heel goed kon begrijpen hoe ze tot de keuze kwamen.
laten we het eerst over de mensen hebben die niet zozeer emotioneel in de knoop zaten:
sommige mensen beseffen gewoon heel droog dat ze teveel mensen tot last zijn, teveel problemen veroorzaken, teveel pijn veroorzaken, teveel brokken maken en ga zo maar door. het is dus voor hun niet egoistisch gedacht om zichzelf te verwijderen van dit leven.
nu de emotionele gevallen:
alles wat je voelt word geregelt door stoffen in je kop... als de verhouding van bepaalde stoffen maar net iets anders gaat lopen kun je de controlle over jezelf kwijt raken en dingen doen die totaal niet rationeel zijn.
de meeste mensen die zelfmoord plegen hebben hier niet zo zeer rationeel over nagedacht dus : als ik dit doe dan doe ik daar de nabestaanden heel veel pijn mee, waarom niet even goed kijken naar me leven en stuk voor stuk de problemen weer oplossen als een uitdaging.
NEE, ze voelen pijn etc... eigenlijk voelen ze zoveel dingen dat ze geen rationele besluiten meer kunnen nemen.
dus ik denk niet dat je het altijd maar zo simpel egoistisch kan gaan zitten noemen.. want dit is wel erg makkelijk gezegt. hoe weet jij nou wat er in iemand omgaat.. hoe diep iemand nadenkt.. hoe iemand zich voelt en wat dit gevoel veroorzaakt ?
los van dit alles mag je natuurlijk alsnog van alles vinden... maar ik hou liever zoveel mogelijk dingen in het midden omdat als je een conclusie of oordeel trekt dan sluit jij jezelf af voor nieuwe informatie en standpunten !!!!